2010-08-12
 15:42:24

Hedersmordet på Pela

Va nyss med lollo en stund. Hon skulle gå och handla och sedan hem och sova. Hon ska ju jobba natt idag stackaren. Haha. Ska försöka hålla mig vaken ganska länge idag så jag kan underhålla henne på sms :)

Vi gick snabbt iväg till biblioteket här i angered innan hon gick till affären, hittade en självbiografisk bok som heter "Hedersmordet på Pela"

Text på baksidan av boken

"När Pela Atroshi mördades den 24 juni 1999 fick svenska språket ett nytt ord: Hedersmord.
Syftet med ett hedersmord är att tvätta bort skammen från släktens namn.
Tanken var att Pela skulle glömmas bort.
Men Pela har en lillasyster.
Hon ville ge sin syster upprättelse.
Genom hennes vittnesmål kunde två farbröder såväl gripas som dömas till livstids fängelse för mordet på Pela.
Detta är lillasysterns berättelse.
Den är unik och ur den svenska samtiden.
Vad är ett hedersmord?
Hur ser traditionen ut?
Hur kan man anse det vara sin plikt att mörda en dotter?"


Jag ser den som väldigt intressant eftersom jag älskar självbiografiska böcker. Och jag tycker det är avslappnande att somna till en bok istället för tv. Så denna ska jag läsa :)


EMMA ♥

sv: haha du såg typ blond ut :O



PUBLICERAT: 2010-08-12, 16:47:27 | URL: http://euthberg.blogg.se/
Ida

SV: Tack så mycket! Ja du, om du kikar in på bloggen har du svaret.. Hihi! :) Kramar tösan!



PUBLICERAT: 2010-08-12, 17:06:28 | URL: http://idabjelkert.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: